Junitankar

En stilla lördagsförmiddag mitt i juni. Resten av min lilla familj har rymt till en ö ute i Östersjön i några dagar och jag har lägenheten helt för mig själv. Utanför faller ett lätt sommarregn som efter några veckors torka äntligen börjar ge lite färg åt gräsmattorna igen. Trots att det droppar från himlen är det full aktivitet på volleyplanerna något hundratal meter bort, folk njuter av att det är sommar och tänker uppenbarligen inte bli stoppade av att det råkar regna en aning.

Vad kan jag tänkas göra av en dag som denna? Skulle kunna ta cykeln till Tornby eller kanske ut mot Tinnerö om det slutar regna. Eller stanna hemma, plocka, städa och titta på några avsnitt av någon trevlig tv-serie (just nu är det att titta ifatt på Game of Thrones som gäller). Kanske baka något gott bröd och leta upp glassmaskinen så att den kan ställas i frysen. Möjligheterna är oändliga. Men idag har jag ingen som helst brådska, den här junilördagen får bli precis som den blir. Innan jag gör någonting över huvud taget ska jag i alla fall dricka kaffe.

Kommentera

