Oskars kök – färskost

IMG_20130509_152536Idag provar jag att göra min egen färskost. Receptet är hämtat från senaste numret av Allt Om Mat och det är väldigt enkelt: Man blandar en del turkisk yoghurt och en del gräddfil, jag idag tog jag en deciliter av varje men det kan naturligtvis varieras utifrån hur mycket man tycker sig behöva. Detta får sedan rinna av i ett kaffefilter i kylen i åtta timmar. Sedan ska det vara klart.

Om den här färskosten blir bra kan det definitivt vara ett vettigt alternativ till exempel till Philadelphia, ska bli spännande att se resultatet om åtta timmar.

– Oskar

3 reaktioner på ”Oskars kök – färskost

  1. Resultatet blev klart lyckat. Eftersom man använder yoghurt som ingrediens får den här färskosten en friskare smak än den man vanligtvis hittar på det lokala snabbköpet (typ Philadelphia), något jag inte alls ser som en nackdel. Perfekt som smörgåspålägg och då kan man med fördel klippa över lite gräslök och vrida något varv på svartpepparkvarnen. Mmm. :)

  2. Pingback: Bästa färskosten | Oskars kök

Kommentera

