Inställt avdrag

Igår såg jag ett av de mer bisarra nyhetsinslagen jag sett i svensk tv. Det var Rapport i SVT som gjorde ett ganska långt inslag med anledning av att det inte blir något femte jobbskatteavdrag. Själva andemeningen i inslaget verkade vara att visa vilket hemskt beslut detta är och bland annat fick en stackars högavlönad (var han tandläkare?) ondgöra sig över att han inte skulle kunna lägga undan ytterligare några hundralappar varje månad. Notera att han alltså inte får det sämre, han kommer bara inte att kunna lägga undan ännu mer pengar än han gör idag. Ur led är tiden.

Att det skulle bli ett femte jobbskatteavdrag måste ju för övrigt innebära att det redan genomförts fyra tidigare. Tittar jag på mina lönespecifikationer blir det uppenbart att jag betalat exakt samma procentsats i skatt sedan jag började på mitt nuvarande jobb 2007. Men de jobbskatteavdrag som genomförts efter det kanske inte berört oss med lite lägre lön? Inte för att jag är bitter, men ändå. Jag menar, vad hände med pratet om att skattesänkningarna skulle ge lågavlönade mer i plånboken? I den första omgången, ja, men fler sänkningar fick vi inte se röken av.

Hur som helst så var detta ett förhållandevis vettigt beslut av regeringen. Kanske kan skattepengarna nu användas till något bra istället? Som till exempel att behålla subventionen för insulinpumpar

Läs mer: DN, SVT

– Oskar

9 reaktioner på ”Inställt avdrag

  1. Olov

    Hej käre bror. Här var ett inlägg jag missat, och jag kan ju inte låta bli att kommentera på det. Speciellt som vår käre favoritsosse kommenterat helt okritiskt när vinden i texten blåser hans hål. Det jag vill påpeka är att du har HELT FEL, jag du läser rätt, du har helt fel när det gäller din egen skatt. För du påverkas visst, och det väldigt mycket. Ta en titt på http://jobbskatteavdrag.se/ så ser du vad jag menar.

    Det som står på din lönespec är att du betalar skatt enl skattetabell 30, 32, 33 eller vad du nu har, och det har inte förändrats. Det är fortfarande samma tabellnummer. Det som hänt är dock att själva tabellerna förändrats. Du betalar varje månad ca 1500 mindre i skatt än vad du skulle ha gjort om jobbskatteavdragen inte funnits.

    Så, nej…det är inte als uppenbart att du betalar samma skatt som tidigare, bara att du betalar enligt samma skattetabell. Räknar du på det så ser du att du i dagsläget inte betalar ens nästan samma procentsats som för fem år sedan.

    ”Jag menar, vad hände med pratet om att skattesänkningarna skulle ge lågavlönade mer i plånboken?”
    1500 kr är väldigt mycket pengar, varav ca 700 kr härstammar från det första jobbskatteavdraget som ju också var det största…. men sen kan man ju diskutera om du behöver mer pengar eller om man skulle låta dem gå till vård, skola osv istället…men det är en helt annan frågeställning. JarJar får ca 4000 mer i månaden. Visserligen tjänar han mer, men visst… vad kostar pumparna? Det skulle kanske uppskattas att ta bort de 4000 och ge gratis pumpar… ;)

  2. Olov

    Nu har jag läst lite mer om insulinpumparna. 30000 kr på ett år kostar de, vilket slår riktigt hårt mot en fattigare familj, och visst borde de vara subvensionerade om de verkligen betyder så mycket för ett barn med diabetes. Du som får 1500 mer över i månaden hade ju gått back totalt 12000 (12×1500-30000) på helåret om du behövt pump. R däremot har ju ett avdrag på totalt 12×4000=48000, så jag tänker inte gråta en tår för hans skull. Men det är fint att en person som ändå går 18000 plus på helåret inte bara tänker på sig själv utan på alla som har det sämre ställt, och jag är övertygad om att han skulle avstå från sina 48000 för att återgå.

  3. Fast det där har jag redan räknat med. :) Jag är väl medveten om att jobbskatteavdraget har gjort att jag får mer pengar i plånboken. Och jag vet att man inte byter skattetabell bara sådär. Men faktum är att om jag räknar på hur mycket jag tjänat varje månad sedan 2007 och hur mycket som dragits i skatt så har jag betalat 25 % hela tiden sedan 2007, det har alltså varit exakt samma procentsats som dragits från min lön. Så det var visserligen en intressant länk du bifogade, men den motsvarar inte den verklighet jag har upplevt. Får dock lägga in en liten brasklapp, det skulle ju kunna vara så att de jobbskatteavdrag som genomförts efter det första stora avdraget varit så små att de helt enkelt inte märkts.

    När det gäller pumparna så ser jag det som en väldigt viktig fråga och precis som när det gäller exempelvis barnbidrag så ser jag det som en självklarhet att såväl lågavlönade som högavlönade ska få en sådan sak subventionerad. Och jag tror nog att både jag och de flesta andra kan avstå nästa jobbskatteavdrag om det skulle innebära att fler nedskärningar som drabbar de som har det svårt inte behöver genomföras, eller att vi i Sverige inte skulle behöva gå samma väg som till exempel Grekland har gjort och hamna i en livsfarlig lånekarusell för att kunna hålla vår välfärd igång.

    Och just den saken är väl en stor anledning till att regeringen tog beslutet att inte genomföra det femte jobbskatteavdraget. Nu blir det ingen mer sänkning den här gången, men det får det nog vara värt. Vi kommer ju som sagt inte att på något sätt få det sämre bara för att inte det femte avdraget genomförs, det kommer inte att ge oss mindre pengar i plånboken varje månad jämfört med vad vi får nu.

    1. Olov

      Den enda logiska förklaringen, och det är troligtvis det som spökar i dina uträkningar, är grundavdraget. Dvs den del av inkomsten som undantas från beskattning. Denna är varierande beroende på hur mycket du tjänar, och den har sin topp på drygt 30000 för personer med en årsinkomst runt ca 150000.

      Det som händer i ditt fall är att du har fått en löneökning vilket leder till två saker. Den skattefria delen motsvarar först och främst en mindre procentuell del av din inkomst då ju totalinkomsten blir större, vilket leder till att du upplever att du betalar mer skatt. Dessutom så fungerar grundavdraget som en skattelättnad främst för de som tjänar lite, vilket gör att grundavdraget även minskar i kronor ju mer du tjänar. Även detta gör att du upplever en högre skatt.

      Som kontrast till detta träder jobbskatteavdraget in och minskar skattetrycket. Dock verkar det i ditt fall som om grundavdragets inverkan och jobbskatteavdraget tar ut varandra i rent procentuella tal. Det man dock inte ska glömma är den realitet att om jobbskatteavdraget inte funnits hade du inte betalat 25% i skatt utan snarare 32%.

      Jag kan gärna titta på dina uträkningar nästa gång vi ses.

      1. Det låter iofs rätt logiskt, och visst är det en självklarhet att den som har högre lön ska betala högre skatt. En annan sak som skulle kunna vara en orsak är att det riktigt stora jobbskatteavdraget var det allra första (som ju gjorde att skatten hamnade på 25 % istället för 32 % från början), att de andra inte varit i närheten av att vara lika stora. Då märks det inte heller lika mycket, förstås.

        Mina uträkningar görs dock dessvärre utifrån minnet, vilket innebär att det säkert kan diffa någon procent hit eller dit.

        Hur som helst så tror jag att inkomstskatten ligger där den ligger nu (i alla fall för de som ligger på den lägre hälften av löneskalan), oavsett vilka som sitter i regeringen. Att gå in och ta bort jobbskatteavdraget och på så sätt dra upp skatten till den nivå den låg på förut skulle helt enkelt innebära politiskt självmord. Nu vet jag inte vad övriga partier på den rödgröna sidan säger, men det parti jag röstar på är mycket tydliga på den punkten.

      2. Olov

        Ja, skatten lär nog ligga stadigt där den ligger, även vid ett maktskifte. Visst är sanningen sådan att de som tjänar mer än du och jag, upp till en viss nivå, har fått ännu mer över varje månad i kronor räknat. Men alla har fått en ganska saftig andel av avdraget. Och visst är det politiskt självmord att säga till gemene man att de ska förlora 2-4000 kr per person i månaden. Och det i sin tur gör ju att Alliansen inte längre har ”ensamrätt” på jobbskatteavdraget, utan att även de rödgröna kommer ha kvar det, vilket kan ge intressanta effekter på valresultatet nästa val…

      3. Nästa val kommer att bli mycket intressant, går inte att säga annat. Det var väldigt länge sedan jag såg någon opinionsundersökning om det svenska folket politiska sympatier, men det känns än så länge som en helt öppen historia. Och hur blir det med de klassiska konstellationerna, alliansen mot de rödgröna? Får vi se nya samarbeten? Vad som helst kan hända.

  4. Kärnfrågan är dock inte min eventuella bitterhet för att jag inte sett någon större effekt av de tre senaste delarna av jobbskatteavdraget, utan snarare min förundran över hur det målas upp med krigsrubriker att det inte blir något femte jobbskatteavdrag. Ett i mina ögon klokt beslut, särskilt sett till den situation samhället befinner sig i nu, både Sverige och internationellt, och dessutom ett beslut som ju faktiskt inte gör att vi får det sämre.

Kommentera

