Cyklistiskt positivt

För en knapp vecka sedan, söndag eftermiddag i Linköping, undertecknad går längs Storgatan på väg hem från Hemköp. Jag lägger märke till att det står en polisbil parkerad utanför Sibylla. Och vid cykelparkeringen på andra sidan gatan står två poliser och pratar med en “vanlig” kvinna. Precis när jag går förbi så ringer kvinnan upp någon på sin mobiltelefon: “Hej, det är [namn]. Jag ringer om cykeln jag köpte av dig på blocket. Polisen är här, de vill gärna prata med dig. Jag lämnar över telefonen”.

Vad som händer sedan vet jag inte, eftersom jag inte stannar utan vandrar vidare hemåt med mina matvaror. Men som jag tolkar situationen handlar det om en cykel som blivit stulen och som polisen faktiskt lyckats hitta. Pinsamt så det räcker för den stackare som köpt cykeln, men klart positivt att se att polisen inte totalt ignorerar “småbrott” som cykelstöld. Efter att ha blivit drabbad av tre cykelstölder under min tid i Linköping är det ju annars lätt att bli en aning uppgiven.

I en stad som Linköping, en stad som utger sig för att vara en cykelstad, är det viktigt att saker och ting fungerar som de ska för de som väljer att begagna sig av cykeln som färdmedel. Och då gäller det inte bara att det finns ett väl utbyggt nät av cykelvägar, det måste också finnas en viss trygghet för cykelägarna. Och att cykelstölder är ett problem i Linköping, det kan ingen neka till. Att få se det jag såg i söndags ger ändå en viss känsla av hopp och kanske kan jag nu börja fundera på att skaffa mig en cykel igen. Vi får se…

– Oskar

Kommentera

