Oskars kök – potatissallad

Lunchen hos en kompis igår inspirerade mig att försöka mig på att göra min egen potatissallad. Känns som ett passande alternativ för morgondagens matlåda, det är inte mycket mat som skriker högsommar så mycket som potatissallad och kallskuret. I min potatissallad har jag använt dessa ingredienser:

  • Potatis – 5-6 st småpotatisar blir bra till en portion.
  • Gräslök – min egen från balkongen förstås.
  • Creme fraice – en rätt vanlig ingrediens när jag lagar mat.
  • Senap – skånsk senap den här gången, bör funka bra med dijonsenap också.
  • Svartpeppar
  • Salt
  • Smör

Det första som ska göras är naturligtvis att koka potatisen. Och när potatisen kokar är det ett ganska lämpligt tillfälle att gå ut på balkongen och hämta lite gräslök, som sedan hackas. När potatisen är kokt skärs den i småbitar, sedan blandar man runt den med en klick smör, som får smälta. Sedan kan man krydda efter behag med svartpeppar och salt, varefter gräslöken blandas i. Efter det är det dags för en dryg matsked creme fraiche och en klick senap. När allt är ordentligt ihopblandat kan man smaka av för att känna om kryddningen blivit rätt. Sedan är det bara att ställa in alltihop i kylen så att det får svalna och mogna en stund. Har tillåtit mig att ta en liten smakbit och jag kan säga att resultatet känns klart lovande.

– Oskar

3 reaktioner på ”Oskars kök – potatissallad

Kommentera

