Eddie, snö och kolasås

Nu är semestern igång på allvar. Har varit nere i Skåneland sedan i fredags, ett mycket vintrigt Skåne är det dessutom. Tror inte jag sett så mycket snö här nere tidigare, helt otroligt faktiskt. Vit jul känns ganska oundvikligt måste jag säga. Helgen spenderades i Malmö. Mycket trevligt sällskap förstås, i form av fröknarna M och J. Stora höjdpunkten och själva syftet med Malmöbesöket var Eddie Izzard, som körde sin shop ”Stripped” i Malmö Arena i fredags. Hur kul som helst, skrattade så att jag knappt kunde andas. Vi hann även med en massa shopping, en tur till Köpenhamn och en hel del rött vin av skiftande kvalitet.

Nu är jag hemma hos mamma i Ystad, där vi förbereder julfirandet för fullt. Just nu kokas både skinka och kolasås (inte i samma kastrull, dock) och mamma står och rör ihop en pizzadeg till kvällens middag. Alla julklappar är inköpta och stressen har gått och gömt sig någon annan stans. Jag har givit mig själv en tidig julklapp i form av ett par mycket välbehövliga vinterskor, de jag tagit med mig var inte på långa vägar tillräckliga för det här klimatet och det är inte sådär jätteroligt att vandra omkring med kalla och blöta fötter. Med det problemet avhjälpt känner jag mig lugn och harmonisk och börjar bli mer och mer redo för en underbar jul i ett ovanligt vintrigt Skåne.

– Oskar

Kommentera

