Hökens helg

I lördags morse när jag gläntade på gardinerna så satt den där. Det var knappt jag trodde mina ögon, nere på bokhandelns tak satt en duvhök och mumsade på en nyslagen duva. Jag gick ut på balkongen med kameran för att försöka få några fina bilder. Höken tittade upp lite vaksamt men började snart äta vidare i godan ro. I nästan två dagar har höken vakat över vårt hus, när den inte har haft fullt upp med att äta på sitt byte så har den suttit uppflugen på ett plank med god uppsikt över taket. Har man lyckats fånga en duva så måste man ju se till att man får behålla den. Under tiden har jag hunnit få finbesök från Norrköping, gå runt i en hel del butiker, dricka vin, äta pizza, gå på bio, dricka glögg, sova, äta frukost och promenera. Hela tiden har höken stannat på sin post. Nu är helgen nästan slut, duvan är uppäten och höken har dragit vidare till nya jaktmarker. Kanske kommer den på besök igen. Gott om mat finns det ju i alla fall.

– Oskar

En reaktion på ”Hökens helg

  1. Olov

    Vad fint det snöar här inne. Riktig julstämning. Ja, vi får väl hoppas att höken kommer tillbaka och äter ett par till duvor. Då slipper du kanske deras sällskap på balkongen nästa sommar…

Kommentera

