Helg i Dalarna

Har haft några fantastiskt sköna försommardagar i Falun. I torsdags föreslogs det att jag skulle komma upp och hälsa på och dagen efter satte jag mig på tåget direkt efter jobbet. Det blev en grymt trevlig helg där uppe, med både utgång, sightseeing och andra trevligheter i sällskap av fantastiska vänner. En sådan där helg då man kommer hem full av energi efteråt. Inte helt fel. Tågresan upp blev delvis en nostalgitripp. När vi stannade i Avesta Krylbo insåg jag att det var första gången jag stannade där med tåg utan att gå av. Sedan följde idel bekanta bilder utanför tågfönstret när södra Dalarna rusade förbi utanför. Vyer som jag sett så många gånger tidigare, minnen från uppväxtens många utflykter.

Jag kunde för första gången sedan jag flyttade därifrån se landskapet genom helt nya ögon. Nu såg jag en otrolig skönhet i soldränkta skogar och bergknallar. Ett trivsamt lugn som den delen av Sverige inte kunna skänka mig förut. Kanske är det tiden som gått, kanske är det jag som mognat och blivit vuxen. Något är i alla fall annorlunda. Det finns fortfarande inget sug efter att flytta uppåt, skaffa jobb i Dalarna och bo där. Så kommer det nog aldrig att bli. Men att det kommer att bli fler och mer frekventa besök där uppe, det är en sak som är säker. Det finns både familj och vänner att hälsa på och dessutom är det ett riktigt fint semestermål som jag varit ifrån alldeles för länge för att det ska vara hälsosamt.

– Oskar

Kommentera

