Aja baja, inte blogga…

Bloggar du får du ingen a-kassa. Så är det i alla fall om du är ansluten till a-kassan hos IF Metall. SvD, DN och SMP rapporterar att en arbetslös man i småländska Braås riskerar att förlora sin a-kassa från Metall, orsaken är att han skriver blogginlägg på Smålandspostens hemsida. Att han skriver helt utan ersättning verkar inte spela någon som helst roll. Min personliga åsikt är att det känns totalt ologiskt, rentav idiotiskt.

Jag kan inte låta bli att undra om jag hade blivit utan a-kassa när jag var arbetslös om jag hade varit ansluten till Metall. Visserligen bloggar jag inte för någon tidning, men bloggar gör jag och har ändå en skaplig läsarskara som det ser ut nu. Och när jag var arbetslös var mitt bloggande betydligt mer frekvent än det är nu, utan att för den skull ha negativ inverkan på mitt jobbsökande.

Och precis som Anders Wickander på a-kassornas samorganisation säger så kan bloggande ofta jämställas med att skriva dagbok, och att få indragen a-kassa på grund av dagboksskrivande är ju knappast något som skulle hända. Men men, något säger mig att IF Metalls a-kassa kommer att få backa i det här fallet…

– Oskar

2 reaktioner på ”Aja baja, inte blogga…

  1. Hanna Da

    Det är ju inte bara bloggande man blir varnad för, även arbete….
    Jo, det är ju lite problem med det där att man jobbar och söker jobb samtidigt. Jag har nyss blivit varnad att jobba av min arbetsförmedling eftersom jag håller kurser, är föreläsare och skribent samtidigt som jag söker jobb. Kravet är att de som anlitar mig som föreläsare ska anställa mig på heltid. Men det är ju helt orimligt att jag ska ställa de kraven på mina uppdragsgivare.
    Det är även helt orimligt att jag ska sluta med mina förnuftiga uppdrag och sätta mig ner och vara helt förbannat passiv- för det är inte min stil.
    M.v.h.
    Hanna Da

  2. Pingback: Sagor från livbåten » Bloggarkiv » Åsiktskontrollen är snart här!

Kommentera

