Får jag bjuda på fika?

Hur skulle du reagera om du helt oväntat skulle slippa betala nästa gång du beställer en kopp kaffe på ditt favoritcafé? Medmänsklighet kan ta sig många olika former. Kollektivet är ett nytt fint initiativ som tagits efter en diskussion om medmänsklighet i Konsumbloggen. Nu blir du naturligtvis otroligt nyfiken på vad detta handlar om.

Säg att du är ute för att ta en fika på ett trevligt café, för att ta ett exempel. När du ska betala väljer du då att betala för en extra kopp kaffe, som du uppmanar personalen att ge till en valfri senare kund med hälsning från Kollektivet. Ett enkelt sätt att skänka glädje, både åt cafépersonalen och den okända medmänniska som får sig en gratiskopp.

Och det är ju egentligen inget som säger att det behöver handla om just kaffe. Du kan välja själv vad du väljer att betala extra för och när du gör det, efter eget humör och egen plånbok. Oavsett hur valet faller kommer du att göra någon glad. Och förmodligen väldigt förvånad. Med andra ord är det ett väldigt enkelt sätt att göra lysa upp någon okänd medmänniskas dag.

Jag gillar verkligen tanken med Kollektivet och jag kommer helt klart att delta och genomföra detta lite då och då. När jag känner att jag behöver lite instant karma eller när jag helt enkelt får lust sådär rent spontant. Var med du också, bjud en okänd på något trevligt. Och hjälp till att sprida budet också. Ju fler som skriver om saken, desto bättre. I pyttesmå steg ska vi göra världen till en bättre plats.

Läs mer: Konsumbloggen, Kollektivet – och Jennie har också skrivit.

– Oskar

2 reaktioner på ”Får jag bjuda på fika?

  1. Pingback: Kollektivet blir min Anonyma Klubb « Konsum

  2. Pingback: Kontroversiell politik om att dela med sig « onasut

Kommentera

