Högtalartelefon = dåligt

Jag är av den fasta övertygelsen att man behöver något att reta sig på för att man till fullo ska kunna uppskatta allt trevligt som finns där ute. Det jag retar mig på just nu är högtalartelefoner. Eller närmare bestämt de som envisas med att ringa i högtalartelefoner till oss på supporten. Varför har då denna företeelse lyckats vinna mitt ogillande? Först och främst handlar det om hörbarheten för oss som har oturen att prata med någon som använder högtalartelefon. Ljudkvaliteten är oftast betydligt sämre än om telefonen används ”som vanligt” eller med hjälp av handsfree. Övriga ljud runt omkring den som pratar hörs dessutom mycket högre än den som ringer kanske väntar sig. Att till exempel prassla med papper eller röra om i en kaffemugg som står på samma bord som telefonen, då överröstar det ofta så mycket att den som talar knappt hörs alls. Och de återförsäljare som väljer att ringa på högtalartelefon från en butik full med högljudda kunder, ni kan ju tänka er hur lätt det är att ta ett sådant samtal… Så snälla, försök att undvika högtalarfunktionen på era telefoner. Behövs det fria händer under samtalet? Använd handsfree.

– Oskar

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s