Protektionistiskt bullshit

Svenskan är tydligen ett hotat språk. Det är i alla fall lätt att göra den tolkningen när man läser om det förslag som ”språklagsutredningen” nu lägger fram. Utredningen vänder sig mot användandet av utländska (främst engelska) uttryck, som ju blivit en naturlig del av vårt språk. ”Svenskan riskerar att förlora sin domän” skanderar utredaren Bengt-Åke Nilsson i SvD och vill därför med lagen som vapen skydda det svenska språket. Svenska termer ska användas där vi vanligtvis istället använder utländska. Och tjänstemän som representerar Sverige utomlands ska tala svenska och använda sig av tolk. Och så vidare.

När vi tidigare hört om liknande tilltag har vi med ett snett leende kunnat rycka på axlarna och säga ”de är inte kloka, de där fransmännen”. Men nu föreslås det alltså på fullaste allvar att vi i Sverige, som i många år kunnat stoltsera med att vara ett internationaliserat land med stor språkkunnighet både bland befolkningen och landets officiella representanter utomlands, ska införa en språkskyddslag som i mångt och mycket påminner om det vi tidigare småskrattat åt. Jag säger nej. Jag säger att detta är ett stort steg tillbaka, istället för att vi går ännu längre mot det internationaliserade samhälle som helt oundvikligt är vad framtiden har att erbjuda.

Om den nya språklagen införs kanske man ska börja överväga att, i ren protest, börja prata engelska på heltid…

Läs mer: SvD

– Oskar

10 reaktioner på ”Protektionistiskt bullshit

  1. Thomas

    Ja visst, prata engelska på heltid du så ser du att det inte fungerar eftersom du inte är i ett engelskspråkigt land. Ta också bort textningen i tv så förstår inte flertalet tittare helheten som sägs.
    Vi förstår engelska ganska väl i Sverige, mer än i många andra länder men för att förstå helt (vilket är svårt nog även som boende i England) så skall du bo i ett engelsktalande land.
    Väldigt bra med en lag som vill tillvarata svenskan. Demokrati bygger mycket på språket – att det är förståeligt för flertalet.

    Så ingen tjurskit som du skriver utan riktigt bra förslag till språkvårdslag.

  2. Språk har i alla tider förändrats och utvecklats, lånat uttryck från andra språk, dumpat ord och uttryck som tidigare använts och så vidare. Och att det sker i det allt mer globaliserade samhälle vi lever i nu är inget konstigt, inget att förvånas över och inget att förfäras över. Och det är definitivt inget vi ska försöka stoppa med hjälp av någon protektionistisik lag. Nej, med största sannolikhet är det bra mycket bättre för det svenska språket om vi istället låter det utvecklas och förändras på naturlig väg, istället för att försöka styra det.

    Att du inte förstår den sista kommentaren i min bloggpost är beklagligt, men det kan jag inte göra något åt.

  3. Sven-Herman Wallin

    Skriv inte att svenskan utvecklats, det om något är bullshit.
    Att obildade svenskar vill göra gällande att vårt språk utvecklas genom, att ta in en och annan engelsk glosa är ingenting annat bullshit.
    Inlägget visar bara att vederbörande inte kan tala eller skriva ordentlig
    svenska vilket är att beklaga! Lär svensk grammatik och tala därefter!

  4. Oj, där trampade jag tydligen på en öm tå. Hur som helst: Alla som har minsta lilla erfarenhet av lingvistik vet att språket utvecklas och att det gör det genom influenser utifrån. Innan man uttalar sig om folks eventuella brist på bildning bör man för övrigt ta reda på fakta…

  5. När jag tänker lite till på det så inser jag att latinet inte fortsatt att utvecklats – kanske för att ingen talar det som modersmål. Så latinet har nog inte utvecklat något eget ord för internet. Tacka vet jag språk som utvecklar egna ord och inte lånar in från andra hur som helst! http://no.wikipedia.org/wiki/Gulebøj

  6. Men herregud, jämförelsen med Frankrike haltar så det står härliga till! De flesta länder i världen har ett lagstadgat officiellt språk. Det är inte bara Frankrike.

    Och har verkligen Bengt-Åke Nilsson sagt just ”Svenskan riskerar att förlora sin domän”. Jag misstänker att du här inte citerar ordagrant.

  7. Jag citerar ordagrant från artikeln i SvD som finns länkad i min bloggpost. Huruvida de i sin tur har citerat ordagrant, det kan inte jag ta ansvar för. Och om du fortsätter läsa i den länkade artikeln ser du att det inte endast är att lagstadga om officiellt språk det handlar om. Just det har jag för övrigt inget som helst emot.

  8. Sven-Herman Wallin

    Att utveckla ett språk skall inte betyda att man försämrar det
    eller låter utlländska influenser ta över beroende på egen
    undermålig språkutbildning!

    Men det är tydligen det som gäller idag. Att ”hon kammar hennes hår ” och att ”jag inte vet var jag skall skicka mitt brev” är rent bedrövligt och kan inte anses var en lycklig utveckling av svenska språket … det är inte ens svengelska!

  9. Där håller jag däremot med dig. Dock är jag övertygad om att det som behövs inte är någon språkskyddslag utan snarare förstärkt skolundervisning i svenska. Och gärna i en rad andra ämnen med, för den delen. Fast det är en helt annan diskussion…

Kommentera

