Idag kan det avgöras

Tänk att presidentvalet i ett land på andra sidan atlanten kan engagera så mycket här hemma lilla Sverige. Men det är väl egentligen inte så konstigt när landet i fråga har så mycket makt ute i världen. Då blir vi ju faktiskt alla påverkade på ett eller annat sätt av vem det blir som styr där. Och ur den synvinkeln är det som idag utspelas i USA mycket intressant. För idag är det ”supertisdag”.

Idag går befolkningen i 24 delstater till valurnorna, för att avgöra vem som ska bli den slutliga presidentkandidaten för respektive parti. När det gäller republikanerna känns det redan rätt klart att det blir John McCain som tar hem spelet, hans övertag i opinionsmätningarna är för stort för att resultatet ska kunna bli något annat. Hos demokraterna är det däremot mer osäkert. Och i mina ögon betydligt mer intressant.

För det är min stora förhoppning, och övertygelse, att den som blir demokraternas slutliga presidentkandidat även blir den som faktiskt tar hem hela presidentvalet. Det står mellan Hillary Clinton och Barrack Obama. Jag får, lite med svansen mellan benen, erkänna att jag inte är överdrivet insatt på detaljplan i skillnaderna i de båda kandidaternas politik. Men jag kan ändå säga att jag hoppas på Obama.

Dels är det en känslomässig förhoppning, jag tycker att han är betydligt mer sympatisk som person än Clinton. Jag är dessutom väldigt positivt inställd till hans mer tydliga avståndstagande till kriget i Irak. Obama känns som en frisk fläkt som mycket väl behövs i det stora landet i väster. Så det hade blivit Obama som hade fått min röst om det hade varit aktuellt.

Men vilka det än blir som står som segrare i sina partier efter primärvalet så hoppas jag som sagt att det äntligen får bli en demokrat på presidentposten igen. Så kanske vi kan få lite lugnt och skönt i världen igen…

Läs mer: SvD1, SvD2

– Oskar

Kommentera

