Sista dagen

Då var den alltså här. Den sista dagen som arbetslös. Imorgon smäller det. Ska bli riktigt spännande. Jag är faktiskt inte nervös alls. Jag har ju gjort det förut, det där med kundtjänst. Så det ska nog inte bli några problem alls. Jag tänker bli tokbra på jobbet. Och det snabbt. Visa mig från min allra bästa sida. Så att jag kanske kan få chans att avancera inom företaget. Eller åtminstone få bra referenser inför framtiden. Skapa möjligheter och sedan ta tillvara på dem.

Det faktum att det är sista arbetslöshetsdagen innebär också att ytterligare en era går i graven. Att sitta med min laptop i en cafésoffa på NH kommer inte att vara en del av min vardag längre. Det har varit trevligt. Ett skönt substititut till arbetsplats. Och jag har ju faktiskt fått en hel del gjort här. Skrivit nästan en hel uppsats och fått iväg en rätt stor mängd jobbansökningar. För att inte tala om alla blogginlägg som skrivits härifrån.

Så det är med en delvis vemodig känsla jag skriver det här inlägget. Samtidigt som jag är fylld av förväntan inför den kommande tiden som anställd. För nu är det en ny era som börjar i mitt liv. Och den tänker jag styra så att den blir så bra som möjligt. Nu har grinden öppnats, ryggsäcken är packad och vandringen på den knaggliga stigen har börjat. Hur lång vandringen blir och vilka äventyr den kommer att föra mig genom, det kan bara framtiden utvisa.

– Oskar 

Kommentera

