Nollan är här

Uppenbarligen dags för en liten nostalgitripp. Plötsligt kryllar det av PA-nollor ute på stan här i Linköping. Och tillsammans med dem har vi förstås en massa folk i vita overaller och roliga baskrar. Och då är det ju ganska oundvikligt att tänka tillbaka på den gamla goda tiden. Nolle-p för fem år sedan (ja, det har faktiskt gått så lång tid) då jag själv var helt färsk och sprang omkring med en ful men rolig skylt på magen och var allmänt förvirrad. Eller för fyra år sedan, då jag hörde till de stora erfarna baskerprydda individerna som tog emot de nya nollorna och såg till att de fick två tokbra veckor som start på sin studietid. Det var tider det. Men samtidigt som en del av mig bra gärna skulle vilja ansluta mig och vara med om alltihop igen så känns alltihop väldigt avlägset på ett skönt sätt. Jag hade otroligt kul under de nolle-p då jag var inblandad. Men det är ett avslutat kapitel nu. Jag är på väg mot nya jaktmarker och har egentligen ingen aning om vad som väntar runt hörnet. Och även det kan vara en riktigt skön känsla. Jag hoppas i alla fall att de nya nollorna som börjar i höst får en grymt bra nolleperiod och några sköna, utmanande och utvecklande år på universitetet. En bra start på resten av livet helt enkelt.

– Oskar 

Kommentera

