Goda grannar

Är det inte härligt med grannsämja? DN och SVD rapporterar att en kvinna i England tydligen med sin duschsång lyckats störa sina grannar så mycket att de dragit saken till domstol. Självklart är det ett fall där ord står mot ord. Men domstolen har i alla fall valt att gå på grannarnas linje, så nu får kvinnan inte sjunga eller skrika så att det hörs utanför hennes hus under fem års tid.

Tycker att det är lite intressant, det där med grannfejder. Jag menar, ska det vara så svårt att lösa sådana små skitproblem utan att behöva dra det inför domstol? Nu vet jag förstås inte hur de exakta omständigheterna var i det här fallet, vad som lett fram till situationen och så vidare. Men ändå, nog känns det lite löjligt alltid?

Och jag kan inte låta bli att undra, vad gör mina grannar om de stör sig på att jag spelar gitarr eller har stereon på för högt? Kommer de till mig och säger till eller kan jag vänta mig en kallelse till rättegång i brevlådan? Det kan bli så fel när folk inte fattar att man faktiskt måste kommunicera med varandra för att saker och ting ska flyta på som de ska.

– Oskar

7 reaktioner på ”Goda grannar

  1. Mia

    När jag spelade mycket dataspel för några år sedan så hade jag monstruösa högtalare kopplade till datorn. Höga skottljud är väl inte allas favorit kanske.

    Så jag gick runt till mina grannar och förklarade att jag omöjligen kan höra hur högt ljudet låter i deras lägenheter. Och att de, för bådas bästa, kan komma och säga till om det är för högt, så att jag kan sänka. Och gjorde det klart att jag inte kommer bli sur. Men jag kan ju som sagt inte veta.

    Funkade skitbra. Efter nån vecka hade vi hittat en ljudnivå som funkade för alla.

  2. Fann i våras en mp3-fil på nätet med en skönsjungande näktergal. Engelsk tror jag. Givetvis spelade jag den inför vidöppna fönster, men det skulle jag inte ha gjort. Den lokala näktergalen blev rasande över att få höra en inkräktare på hans revir. Tålde det inte alls.

    Det har flera ggr hänt att jag har legat vaken halva natten och lyssnat på hans skönsång trots jag måste upp tidigt. Men näktergalen kan man förstås inte bli arg på. Nu är det i alla fall hellugnt sedan dryga månaden tillbaka.

  3. Pingback: Top Posts « WordPress.com

  4. BettyB

    Eller så hade de sagt till henne oräknerliga gånger att hon störde.. Har själv försökt påtala för mina grannar att de upplevs som oerhört störande (gap, skrik, bankande på väggar och fönster under dygnets alla timmar). Får man då bara höra att man skall dra åt helvete är det alls inte konstigt att man tar det hela ett steg längre.

  5. Ormen

    Det finns inget som heter isolerande väggar? Eller flytta?
    Ja just det, folk tänker inte längre än vad näsan har växt, kom jag på.

  6. Maria

    Ormen: Det är svårt att isolera mot provokationer. Det är inte det enklaste att hitta något att byta till heller. I a f i Sthlm. Innan man har levat under omständigheter som gör det svårt för en att sköta sitt jobb och att leva fullt ut så ska man kanske fundera innan man yttrar sig.

    Och i deras fall så kunde de inte sälja sitt hus. Det finns fall – t o m i Sverige – där köp har fått gå tillbaka för att det visat sig att grannarna var alltför högljudda. Det framgår att de försökt tala med henne. Jag vill gratulera dem till en seger, störande grannar kan verkligen förstöra livet för folk.

  7. Sam

    Jag har en granne som bor ovanför mig och är en gammal kvinna som bor ensam. Hon mår riktigt illa psykiskt. Hon började först att banka och tidigt på morgonen för att väcka mig bara för jag hade på för ”hög musik”. Gick upp och frågade om det var hon så låtsades hon helt oskyldig (vad vill hon få ut utav det för Guds skull). Sedan en månad senare började hon banka mer och musiken var självklart detsamma för hon inte kan kommunisera och säga att hon gör det idiotiska p.g.a. musiken.

    Samma månad kom hon ner och bad mig och använda endast hörlurar vilket är skitsnack för alla har rätt och lyssna på musik. Men jag sänkte så mycket att hon trivdes med ett och frågade ett partal grom ljudet är okey vilket hon konformerade att det var. 3 dagar senare samma ljudnivå så började hon banka och stampa mitt på natten. Från klockan 4 på morgonen tills 10 på morgonen är hennes hög säsong. Hon bankar oh stampar då ca va halvtimma. Jag stängde av musiken i 3 månader och hon forstatte fortfarande banka.

    Jag menar bankar du på någons vägg ska du ha nått och säga exakt som du ska ha nått och säga om du knackar på någons dörr. Ser den psykopaten i hissen och hon låtsas som ingenting. Hon är självklart sjuk. Har sagt detta till vaktmästaren man han skiter helt fullständigt.

    Resultatet: halvsömn/ingen sömn i 8 månader.

    Vill man ringa jouren för att de ska ge henne en varning så går det inte för hon kan banka i en minut mitt på natten (hon väntar tills jouren inte jobbar efter klockan 04.00 på morgonen) och då är det öågsannolighet att dem hör det. Även om hon får en varning är det ganska säkert att hon kommer fortsätta banka så jouren inte märker.

    Tyvär är Sverige sämst på att förhindra sådanna här situationer därför hönder sådanna grejer mest i SVerige än i någott annat land vad jag r informerd. Hyresvärden är alltid fel person för detta och dem skiter helt fullständigt i det. I USA kan man lika gärna installera en elektronisk utrustning som spelar in decibell-judet och så räcker det för bevis.

    Nu bankar hon så högt och slänger tunga saker på marken att väggarna och taket skakar och hörs lätt genom öronproppar. En typ som hör hemma i ett ålderdomshem ska defentivt inte bo ensam!

    Så kan det gå om systemet inte fungerar.. Det kallas orättvisa…..

Kommentera

