Två bostäder

Nu har jag börjat flytta in lite smått i lägenheten nere på Storgatan. Har flyttat dit min laptop och en uppsättning lakan. Och så har jag köpt en vattenkokare och pulverespresso. Så nu finns det nödvändigaste för övernattning där. Känns rätt skönt. Jag bor fortfarande kvar uppe i skokartongen på T1, men nu när processen är igång är det ju bara en kort tidsfråga innan det ändrar på sig. Skokartongen är i alla fall uppsagd och med lite tur så kan jag till och med bli av med kontraktet innan uppsägningstiden går ut. Det kommer ju snart en ny årskull studenter till stan, som vill ha någonstans att bo så att de slipper sova i tält…

Premiärsova i nya lägenheten kommer jag att göra natten till torsdag, av den enkla anledningen att den ligger betydligt närmare flygplatsen. Jag ska ju flyga neråt Köpenhamn på torsdag morgon. Och jag måste vara ute på flygplatsen nästan sjukligt tidigt, innan bussarna har börjat gå. Blir som en liten fjällvandring nästan: Stora ryggan fullpackad och både liggunderlag och tält ska följa med. Men då är det i alla fall skönt att ha möjlighet att sova så mycket närmare, så att promenaden inte blir alltför lång. Så just nu är det rätt praktiskt med två bostäder.

Fast det ska sägas att det ska bli rätt skönt att flytta iväg från studentområdet. Om än lite vemodigt, jag har ju faktiskt bott i den här lägenheten i några år nu och trivs rätt bra. Men ingenting varar för evigt. Och nu känns det att det är dags att gå vidare. Kanske låta den nya bostaden bli startskottet för livet efter studierna, ett tecken på att det är dags att det börjar hända saker på allvar. Ett steg på vägen mot nya äventyr. Sedan kan precis vad som helst hända. Det gäller bara att vara öppen för vad världen har att erbjuda.

– Oskar 

Kommentera

