Det är en bakvänd värld

Det är nog ingen hemlighet att jag är en grabb som gillar att röra mig fram och tillbaka i vårt avlånga land, och i resten av världen med för den delen. Och då är det ju förstås trevligt om man lyckas ta sig fram både skapligt billigt och skapligt bekvämt. I letandet efter de bästa alternativen så kan man faktiskt hitta en hel del konstigheter som inte känns logiska över huvud taget. Vi kan ju ta mina båda närmaste resor som exempel.

Imorgon så ska jag åka tåg till Stockholm för att fira min käre farbror som fyller 50 (grattis, Mats!). Jag var förstås beredd på att få punga ut med några hundralappar för den resan eftersom jag varit ganska sen med att boka. Men döm om min förvåning när jag upptäckte att det faktiskt blir billigare att åka 1:a klass än 2:a klass. Bara ca 20 kronor, men ändå. Så det blir en riktigt ståndsmässig resa för mig imorgon. Funderar på att ta med laptopen bara för att kunna surfa gratis…

Och sedan är det ju mindre än två veckor kvar till Danmarksresan. Första etappen blir att ta sig från Linköping till Köpenhamn. Och även här känns respriserna en aning bakvända, nästan mer än när det gäller resan till Stockholm faktiskt. Det är nämligen så att det blir flera hundralappar billigare för mig att flyga ner till Köpenhamn än att ta tåget. Jag sparar över 300 kronor på det, och dessutom flera timmar i restid. Det känns faktiskt helt otroligt. Starkt jobbat, SJ.

Visst känns det bakvänt? Men jag är ju inte den som klagar. Dessa priser gör ju att mina resor blir bra mycket trevligare och bekvämare. Får visserligen några timmars väntan i Köpenhamn tack vare detta, men det finns ju värre städer att göra ingenting i. Så jag kan bara tacka SJ för deras huvudlösa prissättning. Samtidigt som jag höjer ett varningens ögonbryn. För kan det verkligen hålla i längden att agera på det sättet? Jag tror att detta är något som SJ i framtiden kommer att kunna förlora mycket på om de inte skärper sig.

– Oskar 

Kommentera

