Nya tider, nya säljare

Är det bara jag som missat det förut, eller är det fler och fler gatuförsäljare ute på stan? Jag tänker inte på marknadsstånd och liknande, utan på de försäljare som arbetar aktivt och försöker fånga upp enskilda flanörer för att sälja till exempel teleabonnemang. Detta är något som jag inte lagt märke till tidigare. De som försöker värva medlemmar till olika frivilligorganisationer, de har ju funnits där ute ett tag. Men att försäljare i allt större utsträckning jobbar på samma sätt, det känns som något nytt. Nytt och irriterande.

Jag har en liten teori om varför detta börjat komma fram just nu. Talade för någon vecka sedan med en person som är insatt i telemarketingbranschen. Fick då veta att det är en bransch som är på tillbakagång, mycket på grund av att fler och fler ansluter sig till nix-registret, till exempel. Det jag funderar på om inte detta med gatuförsäljning är det nya grepp som företag som el- och teleleverantörer måste ta när det inte fungerar lika bra med telemarketing längre. För på något sätt måste de ju se till att nå ut till nya kunder.

Min attityd till dessa gatuförsäljare är precis likadan som den jag har till de som ringer och vill pracka på mig något: Det är otroligt irriterande och vill jag köpa något så tittar jag mycket hellre ut det själv i en butik. Visst, det förstår väl jag också att det inte går att förbjuda företagen att sälja på det sättet. Men när jag fått tacka nej till X antal folk från från X antal företag i X antal gathörn på en och samma dag, då börjar jag undra om det inte är dags att göra något för att vi som vill det ska kunna fortsätta flanera på stan och handla när vi själva känner för det.

– Oskar

En reaktion på ”Nya tider, nya säljare

  1. Malo Nilsson

    ja och alla tiggare och dragspelare som jobbar parallellt. Är det organiserat eller… Jag håller med. Vill inte bil störd. Bestämmer själv när och om jag vill handla eller ge bort pengar.Malo

Kommentera

