Det ska tydligen börjas i tid

Ett av våra kära stolpskottspartier har fått en ny idé. Nationaldemokraterna vill starta dagis (artikel i DN, artikel i SVD). Ett dagis där svenska barn ska få ”en bra start, en svensk start” enligt vad partiledare Marc Abrahamsson säger till DN.se, och fortsätter med att ”man skulle dra ner på genuspedagogiken och andra konstiga idéer”. Att det bakom orden finns en underton av segregationstänkande och att detta dagis skulle bli ett sätt att enkelt indoktrinera barn med rasistiska tankegångar, det är bara alltför tydligt. Som tur är så är väl risken att ND skulle få tillstånd att öppna ett apartheiddagis obefintlig. Men att ens komma på tanken… Man vet inte om man ska skratta eller gråta.

– Oskar

13 reaktioner på ”Det ska tydligen börjas i tid

  1. Vi får anta att du inte protesterat över de muslimska dagisen och skolorna som inte välkomnar svenskar. Du har kanske inte heller tänkt på att judarna har egna skolor och sjukhem där svenskar inte välkomnas.

    Menar du kanske att svenskarna är mindre värda och har färre rättigheter än de mångkulturella?

    Jag kan trösta dig, det faktum att det redan nu finns föräldrakoperativ är just att man inte vill att ens barn ska komma hem och tala arabiska eller bli islamiserade. det är alltså redan genomfört.

  2. Jon Olsson: Det får man väl anta om man vill, men då har man fel. Du är i din kommentar väldigt snabb att dra felaktiga slutsatser över huvud taget. Svenskarna mindre värda? Vad får du det ifrån? Läs om, läs rätt.

    Jag är emot alla typer av skolor och dagis som syftar till att indoktrinera en speciell religion eller en politisk ideologi i hos barnen. Helt förkastligt enligt min åsikt.

    Däremot, att tro att ens barn ska bli ”islamiserade” bara för att det finns barn från flera olika kulturer på dagis, det är ju inte speciellt logiskt. Låter snarare som ren paranoia från okunniga föräldrar.

  3. Johan

    Ärligt talat tror jag även invandrare skulle vara intresserade av denna typen av förskolor. Sätt max 2 invandrarbarn i varje förskoleklass och de integreras utan problem, vilken invandrare skulle inte vilja det ? När vissa invandrarföräldrar skjutsar sina ungar flera mil varje dag bara för att de ska få en ”svenskare” skolgång. Nej det är givet att inga svenskar vill få sina ungar ”ghettoifierade” under skolgången, så detta är nog nödvändigt…

  4. I fantasins värld är allt möjligt, själv är jag realist.

    Tycker du då inte att förortsmamman, som hon hittills gjort, bildat nätverk med sina svenska systrar och startat denna typ av koperativ har rätt till det? Är det ett brott, ska du tvinga in grannarnas småflickor som springer omkring i sina hucklen?

    Som du redan vet har vi etniskt rena dagis för både araber, judar och svenskar, detta är inget nytt. Självklart vill ingen svensk mamma att hennes barn ska höra mer arabiska än svenska. Gör du ett studiebesök i några av våra storstäders förorter innan du uttalar dig nästa gång.

    MVH

  5. Johan – Intressant tanke. Frågan är om nd-sympatisörer (som tex den första kommentaren på mitt blogginlägg) skulle kunna tänka sig att tillåta dessa invandrarbarn att gå på deras svenska dagis. Tänk om de blir ”islamiserade”… :P

  6. Som sagt det finns redan apartheid i form dagis drivna av muslimer m fl. Det går knappast att hindra några nationalistiska mammor och pappor att starta dagis. Det är dessutom redan verklighet, få svenskar vill ha sina barn bland mångkulturellt slödder. Det kan inte bara vara en rättighet för barnen i Vellinge och Djursholm att få en ”ren” uppfostran eller hur?

  7. j-t

    Jag vill inte att mina barn skall gå på ett dagis där dom är en etnisk minoritet. Bor man i Södertälje är väl det en realitet för många svenska barn?

  8. eriande

    antagligen men det sker väl en ganska saftig whiteflight från södertälja med, de har ju ett influx på 25 irakier.. i veckan (!)

    Tveksamt om man skulle sätta ungarna i dagis i Nd:s regi men jag kommer helt klart se till att ungarna i möjligaste mån slipper mångkultur under sin uppväxt.

  9. ita

    Oj hjälp.. en del människor har verkligen obehagliga åsikter..

    Om jag någon gång i framtiden får barn skulle jag absolut inte vilja ha dem på ett dagis med bara svenska barn. Jag skulle vilja att de fick ha kompisar med alla möjliga olika bakgrunder. Och om mina barn kom hem från dagis och hade lärt sig några ord på arabiska skulle jag vara stolt!

  10. TACK ita!!!

    Äntligen någon med sunda tankar! Jag reagerade på eriades inlägg. ”…att ungarna i möjligaste mån SLIPPER mångkultur…”. Vadå slipper?? Surt för dig att mångkulturen är en del av ditt liv och din tillvaro oavsett vad du tycker om det!

    Jag håller med ita till 100%! Ju fler kulturer mina barn tar del av, desto mer växer de som individer och lär sig att rasism och rädlsa för andra kulturer är ett symptom på ren dumhet och ignorans.

    Man har alltid ett val. Jag väljer att upptäcka de fantastiska möjligheter som finns i andra kulturer och lära mig av det för att sedan kunna använda det i min strävan att bli en öppen och mer förstående människa. Jag har också fördomar såklart, men jag gör också något för att kontinuerligt motbevisa mig själv.

    Det är skrämmande att se hur ni istället väljer att sluta er för intryck och utifrån stereotyper och fördomar skapa en ”ond” bild av ordet mångkultur.

    Er förlust å andra sidan… Ni missar ju allt det goda genom att bara fokusera på det ni är rädda för!

    Som ett första steg mot ett mer accepterande liv tycker jag att ni ska följa min länk och aktivera er!

  11. Ita och David – Tack för två rakt igenom vettiga kommentarer. Jag håller med er båda två fullständigt. Och det är skönt att få läsa något som väger upp det som skrivits i de tidigare kommentarerna.

  12. Jesper

    Jon Olsson, du var den mest ignorante person jag stött på i blogg-världen. Följande citat är ren idioti och kolossal/galaktisk överdrift:
    ”Självklart vill ingen svensk mamma att hennes barn ska höra mer arabiska än svenska. Gör du ett studiebesök i några av våra storstäders förorter innan du uttalar dig nästa gång.”

    Då kan väl jag få uttrycka mig som boende i en förort i StorStockholm, men jag tänker inte vänta på din tillåtelse utan börjar nu! Jag fyller 17 år och gick i grundskolan här, tillsammans med andra barn från jordens alla hörn.
    I min klass var vi 6 som var ”etniska svenskar” utav 16 elever, om man då bortser från att jag är halv-finne. Då kanske det skulle kunna intressera dig att jag fick MVG i svenska(och skulle troligtvis fått ig i arabiska, tyvärr), men att jag alltid fick sämre resultat en kille i klassen. Han råkade vara från Afrika (chock 1) och aktiv muslim(chock2)! Anledningen till att han kunde så bra svenska var individuell inte etnisk – det var för att han hade en talang för språk!
    Det viktiga i skolan är inte om barnen har utländsk bakgrund eller inte, det är om man har lärare som kan motivera en och utveckla ens kunskaper. Att kunna två språk är en enorm fördel för lärandet, men också för Sverige i globaliseringens tider. Den mångfald som jag upplevt har lärt mig vikten av tolerans och förståelse – och att relationer ska baseras på individer inte raser!
    Så, snälla Jon Olsson, om jag kunde svära på arabiska hade jag gjort det nu….Gör ditt egna studiebesök i förortens skolor och du skall se att problemet är fattigdom och socialt utanförskap! Låt medeltida idéer vila i sina gravar eller besök de gravar som uppstått på grund av dem!

Kommentera

