I skampålen

I det stora landet i väster kan de ibland vara rätt uppfinningsrika när det gäller påföljder för förbrytare. Det senaste exemplet (artikel i SVD) handlar om två personer som dömts för snatteri och istället för fängelse får stå två lördagar i rad utanför WalMart (där stölderna ska ha skett) bärande skyltar med texten ”I am a thief, I stole from WalMart”. Intressant tanke, men för mig för det närmast tankarna till medeltidens skampålebestraffning där de dömda fick stå kedjade utanför kyrkan och motta bespottningar och glåpord från allmänheten. I och för sig är det väl inte överdrivet konstigt att detta uppkommer i ett land där hela rättstänkandet ju faktiskt i mångt och mycket hör hemma på medeltiden…

– Oskar 

4 reaktioner på ”I skampålen

  1. Olle

    Väl talat Norberg! Ytterst sällan jag finner ett blogginlägg jag håller med till fullo, men det händer ju uppenbarligen ibland, d.v.s. nu.

  2. eric blomberg

    Det finns två saker som moderna kriminella element är ”dödligt” rädda för. Det första är fysiskt våld, alltifrån stryk och spöstraff till giljotinering. Det andra är skam, t ex att omvärlden (granna, arbetskamrater, kompisar) får reda på vilka figurer de egentligen är.
    Varför har vi i Sverige så bedrövligt mesiga straff? Straffpåföljderna hindrar inte avskummet från att fortsätta på den inslagna vägen.

  3. Svar till Eric Blomberg: Att ”hårda” straff skulle ha avskräckande effekt är faktiskt inget annat än en myt, en myt som inte stämmer för fem öre. Vissa tidigare undersökningar har pekat på att den enda påföljden med där man kunnat påvisa avskräckande effekt är höga böter för fortkörning. Men nu har det ju visat sig att inte ens det har någon effekt, efter det senaste halvårets försök.

  4. Olle

    Jobbigt att behöva hålla på så här, men Norberg – Jag håller med ditt sista inlägg också – till fulla.

    Just när det gäller t.ex. fortkörning, så kan jag bara se till mig själv. Det är inte bötesbeloppet som skrämmer. Det är risken att bli upptäckt, och jag, som kanske många andra, tänker att ”Det händer inte mig”. Och det gör det ju tyvärr sällan – i alla fall när det gäller fartkontroller.

Kommentera

