Stillhet i rörelse

Göteborg – Linköping. Lite drygt fyra timmar på bussen. Borde vara en rätt obehaglig upplevelse. Det var i alla fall vad jag väntade mig. Men icke. Jag tvingas faktiskt omvärdera min tidigare motvilja mot bussresor. För onsdagens resa var faktiskt riktigt skön. Det som var mest påtagligt var lugnet och stillheten. Under fyra timmar kunde jag låta tankarna vandra helt fritt nästan utan störningar. Och samtidigt vila ögonen på det stundtals mycket vackra svenska landskapet som rusade förbi utanför. Läsa. Filosofera. Sova en stund. Och sedan komma hem utvilad. Mycket trevligt. Kanske hade jag tur, kanske kan man råka ut för betydligt mer obehagliga bussresor. En sak är i alla fall säker: Står det mellan detta sköna lugn och några timmar på ett tåg fullt med skrikande ungar och med total brist på lugn och stillhet, då är mitt val enkelt.

– Oskar

2 reaktioner på ”Stillhet i rörelse

Kommentera

