Oj, det var visst helg idag

Jag har uppenbarligen inte sådär jättestor koll på hur det ser ut i kalendern just nu. Antar att det har något att göra med mitt något oschemalagda liv. Vilken veckodag det är, det har jag full kontroll över. Men när jag packade i ordning datorväskan, gjorde mig snygg och förberedde mig för att gå ner till nh för att som vanligt bänka mig i soffan hade jag ingen som helst aning om att det faktiskt är röd dag idag. Och således så stängt det bara kan bli. Klantigt. Bestämde mig för att behandla denna måndag som en vanlig vardag ändå, så nu sitter jag bänkad i min egen soffa istället och jobbar med laptopen.

Det där med långhelg, jag kan verkligen förstå hur skönt det är för er som jobbar. Ni får en välkommen och välförtjänt ledighet och har chans att ta igen er några extra dagar. Jag skulle uppskatta det hur mycket som helst om jag hade jobb, det är jag säker på. Men när man är arbetslös, däremot… De extra röda dagarna borde inte betyda någonting för mig egentligen, men istället vänds de faktiskt till något som nästan känns negativt. Efter att ha varit utan ett fast schema en längre tid uppskattar man de fasta punkterna i tillvaron otroligt mycket. För mig har nh blivit en sådan fast punkt. Där träffar jag de gamla vanliga människorna, dricker mitt kaffe och får en hel del gjort. Och därför blev jag faktiskt ganska besviken när jag upptäckte att det var röd dag idag. För jag vill gå dit, det har blivit mitt substitut för arbetsplats och något av en trygghet i vardagen.

Som det är nu så är jag verkligen toktrött på livet som arbetslös. Visst, det är rätt skönt med friheten att kunna lägga upp dagen som man själv vill. Och skulle jag kunna ha ett jobb som möjliggjorde det så skulle jag inte precis bli jätteledsen. Men att inte själv kunna dra in tillräckligt med pengar. Att hela tiden leta annonser och skicka iväg ansökan efter ansökan, men ändå inte känna att man får något verkligt meningsfullt gjort. Nej, det är faktiskt inte kul alls. Jag ser inte själva jobbet som ett slutmål i sig, men det är ett viktigt steg på vägen för att jag ska kunna följa mina drömmar och i framtiden skapa det liv som verkligen är det jag vill leva. Jobbet ska vara ett verktyg för att ta mig dit jag vill. Och det ska samtidigt ge mig en ordentlig struktur och en helt annan mening i tillvaron. Det är vad jag vill ha just nu. Så att jag kan ta tag i allt det andra sedan. Och kanske få lite bättre koll på om det är röd dag eller inte…

– Oskar

Kommentera

