Bra bloggat, Bildt!

Sitter och läser vår utrikesminister Carl Bildts blogg, något som blivit en regelbunden vana sedan jag upptäckte att den fanns för kanske två månader sedan. Och jag finner gång på gång att jag fastnar totalt. Det är faktiskt riktigt intressant och givande att få inblick i de tankar som rör sig i Bildts huvud, och dessutom klart mer personliga rapporter från utrikespolitiken och regeringsarbetet än vi någonsin kommer att få från pressen. Denna åsikt kommer inte på något sätt från mina egna politiska värderingar. Det finns en del som jag inte håller med Bildt om (även om jag anser att han är mycket kompetent som utrikesminister) och jag röstade inte på alliansen i senaste valet.

Dock tycker jag att Bildt i och med sitt bloggande gör något beundransvärt: Han för storpolitiken närmare folket och ger oss en unik och osminkad bild av vad som sker. Bloggen gör också att Bildt själv blir mer jordnära och lättare att förstå för många av oss vanliga dödliga. Aha-upplevelserna blir många. Min tanke är att fler av våra toppolitiker borde göra som Carl Bildt, starta en blogg och på ett osminkat och jordnära sätt skriva sina tankar och upplevelser från arbetet vid samhällets styre. Det skulle mycket väl kunna få effekten att politikerföraktet minskar, att folket får större förtroende för de styrande och att fler faktiskt bryr sig om att gå och rösta i nästa val. Och kanske till och med sätta sig in i vad de röstar på.

I denna nya tid har vi alla en gyllene chans att låta våra egna röster bli hörda. Småfolk som storpolitker. Carl Bildt har förstått det och utnyttjar det till fullo. Jag hoppas att fler vågar följa efter.

– Oskar

Kommentera

