Är du vuxen ännu?

Sitter som vanligt på nh. Radion är på i bakgrunden. P3. Programmet handlar om att bli vuxen, vad som gör att man blir vuxen och när det händer. Blir lite fundersam när jag lyssnar. Jag menar, vad är det egentligen som gör att ett visst beteende är vuxet? Räcker det inte egentligen med att det är en vuxen människa som beter sig på ett visst sätt för att det ska vara vuxet? Eller måste man passa in i en speciell mall för att kunna räknas som vuxen?

Jag vet inte om jag egentligen vill se saken på det sättet. Jag menar, ska man gå efter det som de pratar om på radion så är det många av mina vänner som knappast kan räknas som vuxna ännu. Och jag gör det definitivt inte. Trots att de flesta av oss är mellan 25 och 30 år. Jag tycker nog att vi ändå definitivt kan kalla oss vuxna, även om våra liv inte ser ut som medelsvensson och vi inte till hundra procent passar in i mallen. För är man inte vuxen när man själv känner det? Och egentligen är det väl inte så viktigt med hur definierar sig, bara man lever ett bra liv och är lycklig…

– Oskar

Kommentera

