Favorisera mera

En bloggande vän skrev för ett tag sedan ett inlägg där hon efterlyste favoritlåtar (som du för övrigt kan finna om du klickar här). För mig visade det sig vara en nöt som jag fick oanade problem att knäcka. Så mycket musik, så många bra låtar. Hur ska man egentligen kunna välja en enda som faktiskt är bäst? Eller ens ett fåtal? Men nu var det ju den där ”öde ö”-situationen, man får bara ta med sig en låt och den ska man klara sig med. Inte helt lätt, nej.

Men måste jag välja en enda låt som blir den enda jag kan lyssna på resten av livet, då måste den vara otroligt bra. Och jag vill nog att det ska vara en låt jag blir glad av att lyssna på, för även om det kan vara skönt att lyssna på deppig musik så tror jag man mår bättre i längden av att lyssna på något som vrider upp humöret istället. Den ska ha energi, jag vill känna att jag måste röra mig på ett eller annat sätt när jag hör den. Och den måste vara en sådan låt som inte går att spela sönder, som man kan höra om och om igen utan att tröttna.

Det finns flera sådana låtar i min samling. Flera riktiga pärlor, favoriter som håller hur bra som helst, som får mig att bli glad och att vilja röja runt som en liten galning. Som på ett eller annat sätt väcker minnen och känslor till liv. Så jag är övertygad om att mitt val skulle se olika ut från dag till dag, kanske rentav från timme till timme. För det är så det är med musik, det beror så mycket på väder, humör, om fönstren är putsade, vilken färg fjärilen som flög förbi utanför hade på vingarna, you name it.

Idag är det i alla fall en låt som ligger riktigt bra till för att knipa favorittiteln: Within A Mile Of Home med Flogging Molly. Just nu, vid den här tiden på året, när solen skiner och våren är på väg på allvar, passar den helt perfekt. Den fyller mig med en riktigt skön glädje, förstärker vårkänslan och får mig att se framåt mot ännu ljusare tider. Det är en hoppfull låt, helt enkelt. Detta är helt briljant förpackat på ett sätt som får mig att vilja spela och dansa och dessutom av någon anledning nätan ger en doft av vått gräs i näsan. Och det är inte dåligt. Så idag får Within A Mile Of Home inneha den prestigefyllda titeln. Det förtjänar den.

Hur det ser ut imorgon, det vet jag inte. Men det är ju faktiskt rätt skönt, för favoriterna är många och föränderliga. Precis som möjligheterna i livet.

– Oskar

En reaktion på ”Favorisera mera

  1. Pingback: Tess Neale » Ullis and Westlife

Kommentera

