En minnesbild

Jag blev frågad vad det är för speciellt jag minns med min mormor. Det fick mig att tänka till en aning. Jag har ju knappt accepterat att hon är borta. Det känns inte så. Det har på något sätt inte blivit verkligt ännu. Antar att det kommer att sjunka in så småningom. Sådant här tar alltid lång tid för mig.

Minnen finns det i alla fall gott om. Den underbara köttfärslimpan har tagits upp som förslag och den är ju bara ett exempel på hur viktigt mormor tyckte det var att hennes gäster fick bra mat. Det som jag främst tänker på med mormor är dock personligheten, som blivit extra tydlig det senaste året. Jag skulle gärna vilja sammanfatta det ungefär så här:

En väldigt liten, men samtidigt väldigt stor kvinna, med en fantastisk välvilja och givmildhet gentemot sina medmänniskor, och en livs- och kampvilja som det knappt kan hittas motstycke till. Det var min mormor. Till slut räckte inte livsviljan och kämpaglöden till längre. Men det är så jag minns henne. Det är så jag kommer att sakna henne. Min mormor.

– Oskar 

En reaktion på ”En minnesbild

Kommentera

