Vi drar till Malmö…

I vårt avlånga land finns det många härliga ställen. Och nu har Norberg gått och fått en ny favorit allra längst ner i söder: Vår tredje största stad, toksköna Malmö. Fick tillfälle att vandra omkring där i fredags, den 2 februari, en något gråmulen men ändå påtagligt vårig dag. Och någon gång under dagen insåg jag hur mycket jag faktiskt tycker om staden. Jag fann mig själv gående omkring med ett leende på läpparna, något jag verkade dela med många andra som var ute på stan den dagen. Kan det vara så att den berömda danska lyckan (de är ju tydligen världens lyckligaste folk) smittat av sig över sundet och drabbat Skåne?

Hur som helst, jag trivs hur bra som helst i stan. Många vackra gator med trevliga butiker. Storstadspuls utan att det blir för mycket. Ett klimat som är rätt vänligt mot en antivintermänniska som jag. Och endast en kort tågresa över sundet till Köpenhamn, Kastrup och Världen, vilket gör att Malmö känns än mer centralt och än mer attraktivt.

När vi ändå är inne på det internationella så måste det ju nämnas att jag i Malmö hittat ett nytt favoritcafé: Nesta, som ligger på Södergatan i sköna nybyggda lokaler. Kaffet är hur gott som helst, personalen vet hur en god espresso ska fixas. Och det är väl inte så konstigt egentligen, åtminstone en del av personalstyrkan verkar bestå av äkta italienare. Vill man ha mer än bara kaffe finns det dessutom härliga italienska bakverk och enklare maträtter att tillgå. Och lyckas man få ett av de attraktiva borden vid panoramafönstret så har man perfekt spanläge över Södergatan. Inte helt otrevligt, med andra ord.

Ja, som du nog förstått vid det här laget så tycker jag att Malmö är en härlig stad. Så bli inte förvånad om mitt telefonnummer om några år börjar på 040. Någon som vill hänga med?

– Oskar

3 reaktioner på ”Vi drar till Malmö…

  1. Jag är faktiskt lite nyfiken på Malmö. Som du säger så har det ett bra läge gentemot övriga Europa samt de där extra plusgraderna som gör en hel del skillnad på vintern. Vi kan ju bo tillsammans vettja! Vi startar ett malmökollektiv! =) Eller kanske jag ska åka ner o kolla först hehe =)

  2. Malmö är verkligen bäst. Jättemysig och hemtrevlig på något sätt. Men jag som infödd och uppväxt här i Malmö har börjat tröttna lite.. till skillnad från Stockholm, Köpenhamn, London och andra städer så tar Malmö ”slut”.

    Efter ett tag har man varit överallt och det finns inget spännande hörn där man inte varit och utforskat, alla caféer har blivit besökta, alla mysiga små butiker har man handlat i och man har bott i varje stadsdel.

    Det är lite synd, för jag gillar verkligen Malmö. Men tanken på att leva hela mitt liv i denna stad avskräcker nästan lite för en som tycker om att utforska städer.

    Får väl bli en flytt till en större stad sinom tid :)

Kommentera

