Akademiskt värre…

Jag har kommit fram till att jag nog egentligen inte är någon sann akademiker. Det är ju faktiskt svårt att vara det när man hör till den skara som har utvecklat en allvarlig allergi mot akademiskt språkbruk. Att läsa texter som ska vara ”vetenskapliga” kan vara att rent helvete, eftersom de oftast är skrivna på ett språk som är nära nog omöjligt att förstå, även om språket utger sig för att vara svenska eller engelska. Det verkar som om författarna tävlar i att kunna skriva så långa meningar som möjligt, med helt ologisk kommatering för att göra saker och ting svårare för oss vanliga dödliga. Och inte nog med det, de hittar också på sina helt egna begrepp för att beskriva företeelser som redan har ett helt vanligt svenskt ord anslutet till sig. Och ju värre det är, desto mer vetenskapligt och ”bra” anses det vara. Nej, tacka vet jag en hederlig tidningsartikel, eller en bra fictionbok.

– Oskar

2 reaktioner på ”Akademiskt värre…

  1. Vad kan man säga? Världsklass! Orkar inte hitta på en komplicerad mening eller ett oförståeligt begrepp så jag säger helt enkelt: skitbra!

  2. Jag anser att du har en adekvat tes! All vetenskap skrivs på ett obegripligt språk som förfäktar varje enskild människas möjlighet till förståelse. Min första föreläsare, i Gammla Testamentet; Olof sade ”om det finns ett krångligt ord så används det, tyvärr” sen använde han dessa ord och nu kan jag dem, pentateuk, exegetik, leviticus och flertalet andra begrepp. Min begreppsapparat och min försåelsehorizont har utvidgats avsevärt.

Kommentera

