Tomten filosoferar

Det sägs att det är Lucia idag. Det hade jag missat totalt. Kan bero på att det fortfarnade är septemberväder ute. Eller på att min virrighetsgrad är förhållandevis hög. Eller något annat. Försov mig i alla fall ifrån det tv-sända luciafirandet. Och jag har inte bunkrat upp med saffransbullar heller. Bara glögg. Fast det räcker väl egentligen bra, glögg är faktiskt väldigt gott. B-L-O-S-S-A, ni minns väl den roliga tv-reklamen med de sjungande tomtarna? Har inte sett den alls i år, trots att jag tittar så mycket på tv. Den går nog inte, lite mystiskt om jag missat den annars. Något jag däremot inte missat är Coca Colas julreklam. Jag är lite fundersam på om den reklamfilmen har lyckats eller inte. Jag menar, jag förknippar egentligen inte Coca Cola med jul över huvud taget och skulle aldrig komma på tanken att ställa fram det på julbordet. Men den reklamfilmen har blivit ett av de säkraste tecken som finns på att julen är på väg, och den lyckas faktiskt få fram en riktigt skön julstämning. Och det är det inte alla som lyckas med. Fast de har i alla fall lyckats på NH, mitt ”kontor”. Nu är det riktigt mysigt julpyntat, vacker julmusik strömmar ur högtalarna och det jag tycker mig till och med känna en svag doft av glögg. En vän hade nog sagt att NH har blivit julifierat… Jag trivs i alla fall som fisken i vattnet, bara att njuta. Trivs för övrigt mycket bra med julen över huvud taget. Det är min absoluta favorithögtid, slår till och med min egen födelsedag. Efter långa mörka november så blir december en glädjens och ljusets månad. Och allt tack vare julen. Och när allt kommer omkring så lider jag nog inte nämvärt av att det faktiskt inte finns någon snö ute, att det är flera plusgrader och att tomten kommer att ha svårt att ta sig fram med sin släde. Han klarar sig nog ändå. Coca Cola kanske kan låna ut en av sina långtradare från reklamen? Julen är i alla fall på väg med stormsteg, och jag är så nöjd som det bara går att vara. Vem vet, jag kanske är en tomte egentligen?

– Oskar

Kommentera

