Sikta mot stjärnorna…

Inatt ska det då äntligen vara dags. Om allt går väl och vädret inte strular till det. Christer Fuglesang är med i besättningen på rymdfärjan Discovery och blir den förste svensken i rymden. Jag hör till den skara som tycker att detta är barnsligt kul. Jag menar, är det något som människan verkar ha naturligt i sig så är det driften att söka nya upptäckter, att fresta nya gränser, att helt enkelt stilla sin nyfikenhet på vad som kan finnas runt nästa hörn. När det inte finns speciellt mycket kvar att upptäcka på jorden, då är det ut i rymden den nyfikne måste söka sig. Och är det någon som är nyfiken så är det jag. Faktum är att jag inte hade haft speciellt mycket emot att vara i Fuglesangs skor just nu.

Om knappt 13 timmar ska de i alla fall åka iväg mot omloppsbana. Om inte makterna vill annorlunda, som sagt. Jag håller tummarna. Hårt. Det har blivit alldeles för många förseningar och bakslag i rymdprogrammet genom åren. Nu är det dags för lite framgång, tycker ni inte det? Kommer jag att sitta bänkad framför tv:n inatt när det är dags för uppskjutning? Kanske, om jag orkar. Om jag är vaken. Hur som helst är det bara att önska Fuglesang och de andra lycka till och hoppas på att de får några trevliga dagar där ute. Följ äventyret på NASAs websida.

– Oskar

En reaktion på ”Sikta mot stjärnorna…

Kommentera

