Ute på vandring

Ojdå! Plötsligt står man där, där man nästan trodde att man aldrig skulle hamna. 27 år gammal. Utbildningen precis på väg att avslutas. Jobbsöket precis på väg att påbörjas på allvar. Men var det inte meningen att man skulle ha kommit längre på väg, kommit underfund med saker och ting? Väl framme vid det vägskäl som verkade så avlägset har jag upptäckt att det gick att vandra i många fler olika riktningar än det såg ut att göra på längre håll, på mer eller mindre knaggliga stigar med mer eller mindre diffusa mål. Och då inser jag att de mål jag vill nå, de berg jag vill bestiga och de djungler jag vill korsa inte finns längs de stigar jag tidigare trodde skulle vara självklara att vandra. Istället är det de nyupptäckta, knaggliga och krokiga vägvalen som känns mer lockande. Trots att det inte ens går att se exakt hur jag ska kunna ta mig in på de stigarna, hur jag ska börja. Så nu står jag vid vägskälet. Går igenom packningen och undrar om jag har tagit med mig tillräckligt eller om den måste fyllas på. Tittar åt olika håll, överväger valmöjligheter. Det ska väl inte behöva vara så svårt? Jag vet ju egentligen vad jag vill, var jag vill hamna. Det är den knaggliga stigen som gäller. Måste bara fundera ut hur jag ska komma in på den. Vägen hit har ändå inte varit speciellt spikrak den heller. Så egentligen är det bara att gå vidare. Ut i livet.

– Oskar

Kommentera

