Turbulent demokrati

Senaste veckan har varit turbulent för den nya borgerliga regeringen. Våra medier har gjort sitt bästa för att granska de nya statsråden i sömmarna och särskilt två ministrar har fått stå ut med att få de gamla lik de hade i garderoben framdragna i offentlighetens ljus. En av dem avgick som en följd av skriverierna för några dagar sedan och den andra valde att kasta in handduken idag.

Jag tycker att det är rätt intressant att titta på de skandaler som tvingat de båda ministrarna att avgå. Den ena har låtit bli att betala tv-avgiften i ett antal år och dessutom använt sig av svart arbetskraft, den andra har betalat svart lön till en barnflicka som hon anlitat. I fallet med barnflickan ska detta ha skett innan ministern blev politiskt aktiv över huvud taget. Hur som helst, det är ju ändå ganska små saker som grävts fram och fått stort utrymme i media. Och det är nog lätt för oss vanliga människor att skaka på huvudet och undra om inte journalisterna borde syssla med något vettigare än att skriva om att någon struntat i tv-avgiften.

Men är inte detta egentligen ett friskhetstecken för vår demokrati? Att medierna dels tillåts granska makthavarna i sömmarna på det här sättet och även att de faktiskt gör det. Vi har ett system där vi väljer de som ska styra oss i perioder på fyra år. Och då är det viktigt att de som hamnar på maktpositionerna är vad de utger sig för att vara, att de har rätt kompetens och att de är lämpade att styra vårt land. Vart fjärde år får folket säga sitt, men i perioden mellan valen så är det mediernas uppgift att hålla koll på makthavarna och se till att de sköter sig.

Därför kan jag bara applådera det som skett de senaste dagarna. Mediedrevet, den tredje makten som det brukar kallas, har visat sig klara sin uppgift på ett exceptionellt sätt. Det har blivit tydliggjort att det bästa alternativet för de som ska styra oss är att spela med öppna kort redan från början, eftersom allt ändå kommer att komma fram i ljuset förr eller senare, oavsett hur små saker det är. Det är ett privilegium som vi i Sverige kan vara stolta över, medvetenheten om att de som styr oss inte kan göra det obevakat, att det finns folk som granskar, gräver och avslöjar. Det är en av demokratins grundpelare och den senaste veckan har visat att den står stadigt på fast mark.

Och med det tackar jag för mig för den här gången. Hoppas att jag har lyckats väcka lite tankar i mina läsares huvuden och att jag har fått fram det jag ville säga. Nu ska jag läsa tidningen och se vad tredje makten har att komma med idag…

– Oskar

Kommentera

